Frågor och svar

Här hittar du de vanligaste frågorna som ställts till Kundservice. Klicka på frågan för att läsa svaret. 

  • 1. Inloggning
    1. Hur gör jag för att logga in på hemsidan?

      Första gången du loggar in på vår webbplats använder du som användarnamn ditt niosiffriga medlemsnummer (du hittar det längst bak i medlemstidningen eller om du får våra nyhetsmejl så hittar du det högst upp) samt ditt postnummer. Därefter rekommenderar vi dig att du går in på Mina sidor och anger din e-postadress och väljer eget lösenord. Det underlättar din kommunikation med oss, och om du t ex glömmer ditt lösenord får du smidigt ett nytt till din e-postadress.

      Nästa gång du besöker oss kan du välja att logga in med ditt medlemsnummer och postnummer ELLER din e-postadress och valt lösenord. Sitter du på en säker dator, dvs som bara du använder – kryssa i Kom ihåg min inloggning så loggas du in automatiskt. OBS! Gör inte det om du sitter på en offentlig dator eller en dator som används av många!

      Har du angett din e-postadress så kan du alltid återställa dina inloggningsuppgifter genom att klicka på Glömt lösenord. Ditt gamla lösenord raderas och ett nytt skickas till dig via e-post. Vi rekommenderar att du sedan går in på Mina sidor och väljer ett nytt.

      Kvarstår problemen? Kontakta då Kundservice, via e-post eller på telefon 08-696 88 50. 

      OBS! Om du har ett unikt användarnamn och lösenord sedan tidigare, skriver du in detta i fältet e-postadress och lösenord. Vi rekommenderar dig att sedan gå in under Mina sidor och ändra användarnamn till e-postadress. Detta underlättar din kommunikation med oss, och om du t ex glömmer ditt lösenord får du smidigt ett nytt till din e-postadress.

    2. Jag har glömt mitt lösenord, hur gör jag då?

      I inloggningsrutan finns en länk till Glömt lösenord. Fyll i din e-postadress i fältet och klicka på skicka. Ett tillfälligt lösenord kommer att skickas till den angivna e-postadressen. Klicka på länken i mejlet och välj sedan de inloggningsuppgifter du vill ha. 

      OBS! För att kunna skicka ett nytt lösenord till dig så måste du ha registrerat din adress hos oss. Har du inte registrerat din e-postadress eller du har andra problem, kontakta vår Kundservice via e-post eller på telefon 08-696 88 50. 

    3. Jag har ändrat e-postadress, hur får jag reda på mina inloggningsuppgifter?

      Har du bytt e-postadress och/eller den adress du angett för att få dina inloggningsuppgifter inte finns registrerade hos oss kan du i stället kontakta Kundservice  via e-post eller på telefon 08-696 88 50, så hjälper vi dig.

      Tips!
      Har du din medlemstidning i närheten? Längst bak i tidningen hittar du ditt 9-siffriga medlemsnummer. Eller får du våra nyhetsmejl? Då hittar du medlemsnumret högst upp. Du kan alltid logga in med det tillsammans med ditt postnummer. Fyll i medlemsnumret i det angivna fältet i inloggningsrutan.

  • 2. Dina uppgifter
    1. Hur använder ni er av Cookies?

      Denna webbläsare använder så kallade sessionscookies för att kunna hantera navigeringen mellan sidorna på webbplatsen och för kundvagnens funktioner. Dessa är tillfälliga cookies som försvinner när du loggar ut eller stänger ner din webbläsare. Vi lagrar inte personuppgifter som ditt namn, adress mm i dessa cookies.

      Om du inte har cookies aktiverat kommer du inte att kunna använda webbplatsen.

    2. Vad använder ni mina personuppgifter till?

      Spänningszonen ingår i Bonnier AB och behandlar alla kunduppgifter elektroniskt. De används för att fullgöra kundrelationen och lämna erbjudanden för egna och andras produkter. Uppgifterna lagras och används under den tid du har ett aktivt Bonnierengagemang och för en tid därefter då du kan utnyttja fördelarna med att vara kund hos Bonnier AB.

      Uppgifterna raderas kontinuerligt och du kan också själv begära rättelse av fel eller spärra/radera dina uppgifter – kontakta kundtjänst. Se vidare www.kunddata.bonnier.se

    3. Jag har flyttat, hur ändrar jag min adress?

      Under Mina sidor kan du ändra din adress, eller i kassan när du bekräftar ditt köp.

      OBS! Du måste vara inloggad för att kunna komma åt dina uppgifter.

    4. Medlemsuppgifter

      För att kunna handla i Spänningszonen måste du vara medlem. Har du inte angett någon e-postadress kan vi inte skicka ut någon order-, avbeställnings- eller leveransbekräftelse till dig, eller meddela dig vid eventuella leveransförseningar. Varje gång du gör en ny beställning hos oss ska du kontrollera att de angivna adressuppgifterna är korrekta.

  • 3. Så fungerar Spänningszonen
    1. Hur gör jag för att få Månadens bokval extra snabbt?

      Det enklaste sättet är att du beställer den här på www.spanningszonen.se under Månadens bokval i toppmenyn. Du kan även ringa vår automatiska telefonbeställning 08-696 88 50, eller skicka in det portofria svarskortet som kommer med medlemstidningen.

    2. Får jag Månadens bokval automatiskt om jag beställer en annan bok?

      Ja, om du inte vill ha Månadens bokval måste du avbeställa den. Det gör du enklast i varukorgen där du också kan se dina övriga beställningar.

    3. Hur ofta kommer medlemstidningen ut?

      Varje bok i Spänningszonen har valts ut med största omsorg för att motsvara högt ställda krav på skön och avkopplande läsning. 

      Ett spännande och variationsrikt urval av populära och toppaktuella storsäljare, med bra underhållning som gemensamt kännemärke. I medlemstidningen, som kommer 13 gånger per år, kan du läsa mer om alla de spännande böckerna som du nu har tillfälle att välja bland. 

    4. Hur gör jag för att avbeställa Månadens bokval?

      Gå in på Månadens bokval i toppmenyn och klicka sedan på Avbeställ till höger om bokens omslag. En bekräftelse via e-post kommer att skickas till dig om du har angett din e-postadress.

    5. Kan jag ta ett uppehåll i mitt medlemskap?

      När du uppfyllt ditt åtagande kan du välja att ta ett uppehåll i ditt medlemskap. Du kan genom att kontakta Kundservice via mail eller på telefon 08-696 88 50 välja ett uppehåll på upp till 6 månader. 

    6. Hur gör jag för att gå ur klubben?

      Om du vill lämna klubben, klicka här. Har uppfyllt ditt åtagande kan du när som helst avsluta ditt medlemskap. OBS! Du måste vara inloggad för att kunna avsluta ditt medlemskap automatiskt.

  • 4. Beställningar
    1. Hur gör jag för att beställa?
      1. Sök fram den bok du är intresserad av via sökfältet i menyraden högst upp på siten. Du kan söka på författarnamn, titel, artikelnummer eller ISBN.
      2. Klicka på Köp, varan läggs då i varukorgen som du ser längst upp till höger.
      3. Upprepa sedan samma procedur tills du handlat klart.
      4. När du är färdig klickar du på Till varukorgen.
      5. Bekräfta innehållet i din varukorg, och gå sedan till Betalning.
      6. Bekräfta dina personuppgifter och välj betalningssätt. Läs mer om våra olika betalningssätt nedan.
      7. Bekräfta ditt köp. 
      8. Köpet är nu genomfört och du får en orderbekräftelse på sidan som du kan skriva ut om du så önskar. Har du dessutom angett en e-postadres får du en orderbekräftelse skickad till dig.
    2. Hur gör jag för att ta bort något jag har lagt i varukorgen?

      När du klickar på Varukorg i toppmenyn så kommer de produkter du lagt i varukorgen upp. Klicka på Ta bort vid den bok du inte längre önskar att köpa. 

      Du kan även i kassan, där du bekräftar ditt köp, välja att ta bort en enskild artikel, klicka på Ta bort. Väljer du att tömma hela korgen och inte vill ha Månadens bokval, måste du avbeställa den. Det gör du under Månadens bokval i toppmenyn. 

    3. Hur gör jag om jag ångrar ett köp efter att ha bekräftat min beställning?

      Ångrar du dig samma dag, kontakta Kundservice via e-post eller på tel 08-696 88 50 så kan vi hjälpa dig. Kundservice har öppet 08.00-18.00 månd-fred. Lörd och sönd stängt. 

    4. Hur ser jag mina tidigare beställningar?

      Klicka på Mina sidor i toppmenyn, välj Min orderhistorik i den dropdown-meny du får upp. Där hittar du all information som rör dina beställningar. Vill du se mer detaljerad information om någon beställning, klicka på den order du är intresserad av. OBS! Du måste vara inloggad för att se din orderhistorik. 

    5. Vad betyder pluspris?

      Pluspris gäller vid köp av en bok, film eller CD till ordinariepris (ej annan premie).

    6. Vad är en kanonpremie?

      Kanonpremiepris gäller vid köp av Månadens bokval. 

  • 5. Leveranser
    1. SMS-avisering

      Vill du slippa få en avi hem i brevlådan och istället få en avisering direkt i din mobil när din order har anlänt till ditt utlämningsställe, så behöver du bara ange ditt mobilnummer, antingen under Mina sidor, eller i kassan när du bekräftar ditt köp. Detta sparas sedan, så att du inte behöver fylla i dem igen nästa gång du handlar.

      I dagsläget kan Posten bara skicka sms-avsiseringar på paket som väger över 2 kg. Paket under 2 kg levereras vanligtvis direkt hem till din brevlåda. Läs mer om Påse på dörren nedan. 

    2. Leveransbesked

      Har du angett din e-postadress får du ett leveransbesked och annat som rör din beställning via e-post. Du anger din e-postadress antingen under Mina sidor, eller i kassan när du bekräftar ditt köp. Detta sparas sedan, så att du inte behöver fylla i dem igen nästa gång du handlar. Du hittar även leveransstatus under Min orderhistorik.

    3. Skickas böckerna i beställningen tillsammans?

      Ja, men om någon bok skulle bli försenad delar vi upp beställningen så att inte hela beställningen drabbas av förseningen. Självklart står vi för det extra portot.

    4. Kan ni se till att böckerna hamnar på ett särskilt serviceställe?

      Vi kan tyvärr inte påverka Postens val av utlämningsställe. Hör av dig till ditt lokala postkontor så kan de kanske hjälpa dig.

    5. Kan man ha två olika adresser i samma beställning?

      Vi har tyvärr inte möjlighet att lägga in två olika leveransadresser på en och samma beställning.

    6. Hur lång tid tar det innan jag får mina böcker?

      Vi levererar våra böcker dagligen och normalt har du dina böcker inom 7-10 dagar. Vi reserverar oss för att böcker kan ta slut.

    7. Vad betyder det att en bok är slut?

      Alla böcker finns i lager för omgående leverans, men ibland händer det att boken tar slut hos förlaget. Skulle någon av dina böcker mot förmodan ta slut meddelar vi dig skriftligen om det.

      Boken stryks då ut beställningen och kommer inte skickas automatiskt till dig, om den skulle komma in i lager igen. Då måste du lägga en ny beställning och en ny fraktkostnad tillkommer. 

    8. Vad betyder det att en bok är restnoterad?

      Alla böcker finns i lager för omgående leverans, men ibland händer det att boken är tillfälligt slut hos förlaget, men att den kommer att komma in i lager igen. Vi meddelar dig skriftligen.

      Vid eventuell försening har du rätt att häva köpet utan kostnad.

      När boken kommer in på lager igen skickas den automatiskt till dig, självklart står vi för det extra portot.

    9. Vad är påse på dörren?

      Som en service till våra medlemmar delar posten ut bokpaket upp till 2 kg som inte går in i brevlådan genom att hänga paketet i en påse på dörrhandtaget. Påsen hängs upp på dörren av brevbäraren på utdelningsdagen (utom fredag eller dag före helgdag). Hänger den kvar dagen efter tas den tillbaka till postkontoret och hämtas där som vanligt. Du som bor i villa får alla dina paket i brevlådan i den mån de får plats.

      Om du inte vill att vi bär ut dina paket på detta sätt kontakta Kundservice via e-post eller på telefon 08-696 88 50. Du som tycker att påse-på-dörren är en bra service behöver inte göra något. När ditt postkontor får ett bokpaket till dig finns det en notering på paketet att du vill ha det hemburet. Enkelt, snabbt och bekvämt!

  • 6. Betalningar
    1. Vad är kostnaden för pack och porto?

      Du betalar bara ett pack och porto, för närvarande 39 kr, oavsett hur många böcker du beställer vid ett och samma tillfälle. Du tjänar alltså på att beställa fler böcker samtidigt.

    2. Får jag betala pack och porto en gång till, om något i min beställning är tillfälligt slut?

      Om någon bok blir försenad delar vi upp beställningen så att inte hela beställningen drabbas av förseningen. Självklart står vi för det extra portot.

    3. Hur betalar jag mina böcker?

      Med varje bokleverans följer en faktura. Du har 20 dagar på dig att betala. Alla priser är inklusive moms. Om du betalar via Internet, glöm inte att ange OCR-numret som står på fakturan. Det går även bra att betala med kontokort, se nedan.

    4. Hur gör jag för att betala med kontokort?

      Lägg de önskade artiklarna i varukorgen och gå till kassan. I steg 2 väljer du betalningssätt Kontokort. När du har bekräftat dina leveransuppgifter skickas du till vår betalningspartner DIBS där du genomför betalningen. Vi accepterar Mastercard och Visa. Läs mer om DIBS här.

    5. Vad händer om jag inte betalar min faktura i tid?

      Om vi måste skicka ut en påminnelse tillkommer en lagstadgad avgift på f.n. 60 kr per påminnelsetillfälle. Betalas inte denna i tid överlämnas fakturan till Inkasso och då tillkommer en inkassoavgift på 180 kr.

    6. Vad har ni för kontouppgifter?

      Vårt bankgironummer är 843-3484. Om du betalar via Internet, glöm inte att ange OCR-numret som står på fakturan. Under Min orderhistorik hittar du alla uppgifter du behöver för att kunna betala.

    7. Återbetalning

      Om du har reklamerat ditt köp på riktiga grunder, så återbetalar vi dig senast inom 14 dagar.

      Se under Ångerrätt & Reklamation nedan hur du gör för att reklamera en bok.

  • 7. Ångerrätt & reklamation
    1. Kan jag returnera ett köp som jag har ångrat?

      Du har full ångerrätt inom 14 dagar från det att du mottagit produkten. Produkten återsändes till oss i obruten förpackning. Du står själv för portokostnaden. 

      Låt fakturan följa med i paketet du returnerar. Det går bra att använda emballaget som du fick av oss. När du återsänder en produkt kan du använda paket eller brev. Du är ansvarig för minskning av produktens värde som en följd av annan hantering än den som är nödvändig för att kontrollera att du fått rätt produkt.

      Du måste meddela oss att du vill ångra ditt köp inom 14 dagar och returnera produkten inom 14 dagar från det att du meddelat oss. Om du vill använda vår ångerrättsblankett kan du ladda ner den här.

      Returen ska innehålla information om fakturanummer, produkt, ditt medlemsnummer, namn och adress. Du ansvarar för att varan kommer i retur till oss.

      Har du betalat i förskott betalar vi tillbaka pengarna på samma konto som du betalade från. Återbetalning sker senast 14 dagar efter det att vi mottagit din retur.

      Vi förbehåller oss rätten att debitera postvänd retur med fn. 149 kr.

      Du skickar böckerna till vårt lager på adress: 

      Spänningszonen
      Samdistribution 
      190 80  Stockholm

    2. Jag har glömt att avbeställa Månadens bokval, kan jag returnera den?

      Du har full returrätt inom 14 dagar. Du har rätt att öppna och undersöka varan, returnerad bok ska dock återsändas i väsentligen oförändrat skick, och ska innehålla fakturanummer, titel, pris på de böcker du önskar skicka tillbaka, samt ditt medlemsnummer, namn och adress. Returporto står du för själv. Vi förbehåller oss rätten att debitera postvänd retur med fn. 149 kr.

      Du skickar böckerna till vårt lager på adress: 
      Spänningszonen
      Samdistribution 
      190 80  Stockholm

    3. Jag har fått fel/skadad bok, hur gör jag?

      Om en annan bok har levererats än den du har beställt, eller om boken är skadad skall en reklamation göras till Kundservice, antingen via e-post eller på telefon 08-696 88 50 (öppettider mån-fred 8.00-18.00).

      Kundservice skickar då en portofri adresslapp så att du kan skicka tillbaka den felaktiga/skadade boken till oss kostnadsfritt, och du ersätts med en ny bok om så önskas. Du kommer att ersättas vid eventuella kostnader vid en godkänd reklmation.

    4. Tvist

      Vid en eventuell tvist kommer vi att följa Allmänna reklamationsnämnden rekommendationer.

      Vad gäller vid tvist vid gränsöverskrivande e-handel? Läs mer på http://ec.europa.eu/consumers/odr/

  • 8. Erbjudanden via e-post & SMS
    1. Erbjudanden via e-post

      Om du vill ta emot nyhetsbrev, erbjudanden och annan information via e-post från Spänningszonen, så fyller du i din e-postadress under Mina sidor.

      Vill du ej längre ha nyhetsbrev från Spänningszonenavregistrerar du dig via en länk i nyhetsbreven.

      OBS! Du kommer fortfarande att få leveransbekräftelser och andra mejl som rör dina leveranser och beställningar. Vill du inte ha detta heller raderar du din e-postadress under Mina sidor.

    2. Erbjudanden via sms

      Om du vill ta emot erbjudanden och annan information via sms från Spänningszonen, så tackar du ja till detta genom att klicka på Mina sidor. Fyll i ditt mobilnummer och klicka på skicka.

      Vill du ej längre ha sms från Spänningszonen så avregistrerar du dig via en länk i sms.

      OBS! Du kommer fortfarande att få sms-avisering från Posten när ditt paket har anlänt till ditt utlämningsställe. Vill du inte ha detta heller raderar du ditt mobilnummer under Mina sidor.

  • 9. Kontakta oss
    1. Våra kontaktuppgifter

      Om det är något du vill fråga är du alltid välkommen att kontakta Kundservice. För extra snabb service är det viktigt att du anger ditt medlemsnummer, som du hittar på svarskortet längst bak i medlemstidningen. Är du inloggad skickas det automatiskt med i mailet.

      Adress:
      Spänningszonens Kundservice
      Box 613
      831 27 Östersund
      Telefon: 08-696 88 50 automatisk beställningsservice dygnet runt.
      E-post: kundservice@sz.bonnier.se

      Öppettider:
      Kundservice når du mån-fred mellan 08.00-18.00. Lör-sönd stängt.